Här kan ni läsa om några unika anledningar att välja en UMS.
Jämför detta med våra konkurrenter!

 
 
 

Underleverantörer och kvalitétskontroll

Med erfarenhet lär man sig vad som fungerar och inte. Vilka leverantörer som faktiskt levererar det som påstås och vad som håller över tid. Vi har testat, ändrat och testat igen tills vi hittat en kombination av driftsäkerhet, support och ett vettigt pris. Här följer ett urval av de tillverkare som vi och UMS produktion väljer att arbeta med.
ROCA - Vindrutetorkare mm - Sverige
Sleipner - Bog-/häckpropellrar, ankarspel, trimplansautomatik - Norge
Ultraflex, Seastar, Multiflex - Styrningar - Italien/USA/Indien
Dometic - Kylskåp - Sverige
Bluesea - Huvudströmbrytare mm - USA
Rule - Länspumpar - USA
Optima/Tudor/Varta - Batterier - USA/Tyskland
Spradling - Tyg och klädsel till dynor - UK
Zipwake/Ultraflex - Trimplan - Sverige/Italien
Scandinavian seat suspension systems - Fjändrande stolstativ - Sverige/Vietnam
Combilock/BEMA - Motorlås - Sverige
Vetus - Takluckor - Nederländerna
Båtsystem - Spotlights - Sverige
Southco - Dörrlås etc - USA

 

Made in Sweden & Ukraine

Skroven designas och svetsas i Ukraina. Men om vi ville kunde vi kallat det “Made in Sweden”. Reglerna kring detta säger: ”Produkten bör exempelvis ha genomgått sin sista betydande bearbetning i Sverige genom att en stor del av varans värde har tillförts i Sverige.

När båtarna kommer till Sverige är de inte långt ifrån tomma skal. Ja det finns inredning, dynor och kapell. Samt ett grundläggande elsystem med lanternor.
Men under 1-4 veckor monterar vi motorer, bog-/häckpropellrar, navigationsutrustning, bord, trimplan, dörrstopp/-hållare, antenner, brandsläckare, batterier, arbetsbelysning, solceller, motorlås, styrning, länspumpar, stolar och stolstativ, klass 3 låsöglor, landström mm.
Detta ger oss kontroll över kvalitén. Varje båt provkörs sedan i vattnet innan leverans.
Varför inte kalla det “Made in Sweden”? För att vi är stolta över vår Ukrainska koppling!

 

Skränkt skrov - mjukare och snålare gång

Att skrovet är skränkt betyder att det är vassare på mitten än på akterspegeln.
En mindre vass akter ger en båt som är stabilare när den ligger still, men också ett mer lättdrivet skrov som inte drar lika mycket bränsle och även går snabbare.
Att det sedan blir vassare direkt och hela vägen mot fören gör att det går mjukare i höga vågor.
Det är ovanligt att man bygger aluminiumbåtar på detta viset, eftersom det är mycket mer tidskrävande och tekniskt utmanande än att bygga med samma vinkel hela vägen till förskeppet.
Som exempel har UMS 585DC en bottenvinkel om 18 grader på akterspegeln, men midskepps har den 24 grader.

 

Aluminium

Aluminium finns i en uppsjö av legeringar, alla med olika styrkor och nackdelar. UMS använder sig enbart utav 5083 H111, och alltid minst 4mm tjocklek i skrovet (5mm från 800).
5083 innehåller en del magnesium. Den är därmed den starkaste utav de aluminiumlegeringar som inte är värmebehandlade.
Lämpar sig mycket väl för marina miljöer. Vissa andra tillverkar använder en sämre legering med mindre magnesium, för att den tål att böjas snävare eller av kostnadsskäl.
UMS jobbar istället runt det problemet med alternativa tillverkningsmetoder.
Men det är skillnad på äpplen och äpplen, UMS köper all sin aluminium från det Norska bolaget Hydro. Det garanterar jämn kvalité för bästa resultat!

 

Riktigt glas, korrekt monterat

UMS använder härdat glas på alla modeller förutom 545CC & 425CC som har akryl.
Härdat glas, eller s.k. säkerhetsglas, betyder att det är värmebehandlat. Det är därför mer slagtåligt än vanligt glas. Men det betyder också att det går i små bitar om det går sönder. Detta för att undivka skador.
Dessutom är glaset “screentryckt” för att skydda lim och primer från att försvagas av UV strålning. Vilket annars är en vanlig orsak till att glas lossnar i båtar. Screentrycket är en keramisk behandling.
Leta efter “mönster” längs med glasets kanter, likt på bilden till vänster. Det visar om det är screentryckt eller ej.

 

Garmin eller Simrad navigation

Från UMS 485 och större ingår det en Garmin plotter. Skärmarna varierar i storlek mellan 7” till 12”. Det finns alltid möjlighet att uppgradera om man önskar en annan modell.
Översikt över standarden:
485/545: Garmin Echomap UHD 72cv (7”, knappar+touch)
585/655: Garmin Echomap UHD 92sv (9”, knappar+touch)
805: Garmin Echomap Ultra 122sv (12”, knappar+touch)
700HT/800/865: Garmin GPSMAP 1223 eller Simrad NSX 12

Till våra sportfiskemodeller ingår inte någon skärm. Detta eftersom alla sportfiskare vill ha olika märken och olika storlekar.

 

100% aluminium, inget organiskt

UMS väljer att bygga inredningen på sina båtar helt utan trä eller glasfiber, det ger en mycket starkare båt. Men framförallt längre livslängd.

 

Nano - förlängd glans

Nanopassivering är en antioxidationsbehandling utav aluminiumen som ger förlängd livslängd och en glans som håller. Genom en kemisk process binder man metallen med en kemisk formula, det blir som ett skyddande lager och framstår som glas-/klarlacksliknande men är mycket mer stryktålig.
Denna ytbehandling tar hand om de fria jonerna som annars bildar oxider.
Att behandla en hel båt kräver mycket arbete och en helt dammfri miljö. Vi har därför valt att lägga nanopassivering som ett tillval.

 

Tvåpolig och isolerad

UMS säljs generellt med utombordsmotorer. Dessa är enpoliga, det betyder att minus eller jord plockas direkt i metallgodset i motorn.
Om ett jordfel inträffar skulle ett strömläckage gå rakt in i skrovet på en aluminiumbåt. Alla UMS båtar levereras därför med motor och motorbultar helt isolerade från skrovet. Det betyder plastdistanser samt plaströr mot och genom akterspegeln.
Utöver detta har vi tvåpoliga huvudströmbrytare i båtarna som bryter kontakten av både plus och minus mellan batteri och förbrukare/motor.

 

Reversed chine & steglister

Alla UMS skrov har s.k. “reversed chine”. Det innebär att det längst ut på skrovet finns en avslutande del som har “negativ” vinkel. Det ger flera fördelar bl.a. bättre grepp när man svänger, avvisning av skvätt från skrovet = mindre blött i båten och bättre stabilitet både i fart och vid stillaliggande.
Steglister är som längsgående trimplan som hjälper att hålla båten i rätt gångläge vid olika mycket last. Vissa tillverkare har har gått ifrån steglister, inte UMS. Dessutom är UMS steglister inte pressade i aluminiumen, utan svetsade. Därmed är de mycket vassa och hjälper till att greppa ännu bättre i kurvorna!

 

Planingströskel och akterspegel

Motorbåtar har generellt en planingströskel där båten reser sig i fören innan den kommer upp i planande hastighet. Många båttillverkare skryter om att de har en låg planingströskel d.v.s. att övergången mellan låg fart och planande fart är snabb och att båten reser sig mindre i fören.
Det har såklart även UMS, men vi kan också förklara varför.
Akterspegelns vinkel ökas till 19 grader, den lutar alltså mer akterut. Då får motorn en mer aggressiv vinkel mot skrovet i max nedtrimmat läge. Detta motverkar att fören reser sig och man får en mindre planingströskel.

 

Tillverkningsteknik aluminiumbåt

Alla båtar från UMS byggs i en jigg där de individuella aluminiumplåtarna monteras fast innan de svetsas samman. Denna produktionsteknik är mer tidskrävande än alternativen men det garanterar att resultatet blir perfekt varje gång, rakt och utan spänningar i skrovet. Sedan byggs alla längs- och tvärsgående profiler upp inuti skrovet. Dessa ger båten en enorm styvhet och styrka! Notera att alla skott är tillverkade på varvet och av samma aluminiumkvalitet. Vissa andra tillverkare använder färdiga profiler av sämre kvalitet.
Skrovet fylls därefter upp med flytelement.

 

Fiskeutrustning RAM mounts / FASTen

Alla modeller, förutom 865, kommer som standard med en sk. C-profil längst upp på insidan av skrovet. I denna profil kan man montera hållare av diverse utrustning. Allt från spöhållare till hållare för actionkamera eller håv.

RAM mounts passar. Och vi har Borikas spöhållare i lager. Kolla i vår webshop.

Hela Borikas sortiment finns här.

 

SunDeck / FishDeck

Nu går det att beställa ett hopfällbart kastdäck/soldäck till följande modeller:
485DC
545DC
585DC
655DC
655CC
805DC
När det inte används viks det ihop till kassetter och förvaras i valfri stuv.
Perfekt om man vill ha en mer mångsidig båt. Åk med familjen och bada eller åk iväg på sportfisketävling.

 

Stöldskydd

Alla UMS som säljs i Sverige är utrustade med en klass 3 låsögla. Den monteras som på bilden eller på sidan av skrovet, du väljer.
Motorlås ingår i våra motorinstallationer, även detta klass 3 eller klass 4. Vi använder en modell som ersätter en av de nedre motorbultarna för att slippa göra fler hål i akterspegeln. Och vi monterar låset på insidan av båten för att det skall sitta skyddat mot salt och annan yttre påverkan.
Vi kan även utföra Securmark DNA märkning på motorn eller båt och motor.