Varför UMS?

Här kan ni läsa om några unika anledningar att välja en UMS jämfört med anda aluminiubåtstillverkare.

 
 

Skränkt skrov - Non mono hydrodynamic

Att skrovet är skränkt betyder att det är vassare på mitten än på akterspegeln.
En mindre vass akter ger en båt som är mindre rank när den ligger still, men också ett mer lättdrivet skrov som inte drar lika mycket bränsle och även går snabbare.
Att det sedan blir vassare direkt och hela vägen mot fören gör att det går mjukare i höga vågor.
Det är ovanligt att man bygger aluminiumbåtar på detta viset, eftersom det är mycket mer tidskrävande och tekniskt utmanande än att bara köra samma vinkel hela vägen till förskeppet.
Som exempel har UMS 550DC en bottenvinkel om 18 grader på akterspegeln, men midskepps har den 24 grader.

 

Nanopassivering

Nanopassivering är en antioxidationsbehandling utav aluminiumen som ger förlängd livslängd och en glans som håller. Genom en kemisk process binder man metallen med en kemisk formula, det blir som ett skyddande lager och framstår som glas-/klarlacksliknande men är mycket mer stryktålig.
Denna ytbehandling tar hand om de fria jonerna som annars bildar oxider.
Att behandla en hel båt kräver mycket arbete och en helt dammfri miljö. Vi har därför valt att lägga nanopassivering som ett tillval.

 

5083 aluminiumlegering

Aluminium finns i en uppsjö av legeringar, alla med olika styrkor och nackdelar. UMS använder sig enbart utav 5083, och alltid minst 3mm tjocklek i skrovet (4mm från 6 meter och 5mm från 8 meter).
5083 innehåller en del magnesium. Den är därmed den starkaste utav alla aluminiumlegeringar som inte är värmebehandlade.
Lämpar sig mycket väl för marina miljöer. Vissa andra tillverkar använder en sämre legering med mindre magnesium, för att den tål att böjas snävare.
UMS jobbar istället runt det problemet med alternativa tillverkningsmetoder. Se bilden till vänster på fören där man kommer runt problemet genom att böja lite flera gånger istället för mycket en gång.
UMS gör inga båtar med tunnare aluminium än 3mm, även de minsta J-run och 410 är gjorda i 3mm. Från 460 och större blir det ännu grövre med 4mm.

 

100% aluminium, 0% organiskt

UMS väljer att bygga sina båtar helt utan trä, det ger en lättare och starkare båt. Men även längre livslängd. Något vi såklart är väldigt stolta över!

 

Tillverkningsteknik

Alla båtar från UMS byggs i en jigg där de individuella aluminiumplåtarna monteras fast innan de svetsas samman. Denna produktionsteknik är mer tidskrävande än alternativen. Men det garanterar att resultatet blir perfekt varje gång, rakt och utan spänningar i skrovet. Sedan byggs alla längs- och tvärsgående profiler upp inuti skrovet. Dessa ger båten en enorm styvhet och styrka!
Skrovet fylls sedan upp med flytelement, alla UMS båtar är givetvis osänkbara.